Wednesday, October 27, 2010

Penyusuan anak ketika hamil

Hai salam, kalau melihat dari arkib blog ini pasti ada yang perasan dalam bulan september c ummi langsung tidak menulis......ya ummi terpaksa melupakan dahulu dunia maya sebab asyik berperang dengan alahan yang ummi alami..Alhamdulillah rezeki bulan puasa gamaknya, 15 ramadhan yang lalu ummi disahkan mengandung lagi, sekarang ni sudah pun menjangkau 4 bulan.

Ummi akui rahmat ini juga datang dengan ujian besar buat ummi. Bukan saja pasal alahan tapi juga ummi masif bf (breastfeed) my baby, walaupun dia sudah menjangkau 1 tahun 11 bulan (genap 25/11 ni umurnya 2 tahun) ummi cian tengok c adek sebab dia masih mau menyusu lagi. Memang niat di hati dulu nak menyusukan sampai umurnya 2 tahun.

Jadi ummi harus mencari info penting tentang bagaimana nak bf time pregnant ni, di bawah ni antaranya info yang ummi dapat dari pakcik google:-


Is Breastfeeding During Pregnancy Safe?

Many mothers worry that breastfeeding during pregnancy is not safe. Many fear they will have to wean their baby or toddler immediately in the event of a pregnancy. If you find you become pregnant while breastfeeding you do not necessarily have to wean your baby or toddler. La Leche League International supports breastfeeding during pregnancy. That said, many doctors and well meaning friends may have other opinions about breastfeeding during pregnancy.

You may find well meaning friends and family express concern about the health and well being of your unborn baby if you continue breastfeeding during pregnancy. Here are some facts you should know about breastfeeding during pregnancy. These facts should arm you with the information you need to know to make appropriate decisions regarding your health and that of your unborn child.

• Tandem breastfeeding is common. You don't necessarily have to wean your toddler or baby if you become pregnant while breastfeeding. You may decide to continue nursing both your babies after your pregnancy.

• Breastfeeding during pregnancy will result in some uterine contractions, but uterine contractions are experienced regularly throughout pregnancy as with exercise or during orgasm.

• Breastfeeding will not necessarily increase your risk of miscarriage, unless you are already at risk for miscarriage during pregnancy.

• You will need extra rest and will probably feel more fatigued if you continue breastfeeding during pregnancy.

• You will need to eat adequate nutrition to support your breastfeeding relationship and support the nutritional needs of your unborn baby. You may want to consult with a nutritionist to ensure you are eating enough to support both your children's needs, as well as your own.

• Many women who breastfeed during pregnancy find their nipples are more tender than normal. You can try switching your baby's position to help alleviate this discomfort.

• Many women find that their supply of breast milk decreases during their second trimester. You may need to supplement at this point if your baby isn't getting enough nourishment. Other times, the flavor of your milk may change around this time, and some babies self wean because they may not like the change.

• Proceed gradually regardless of the decision you make. If you do decide to wean you should take your time so as to minimize the impact on your nursing infant.

Many moms find that if they do wean, their toddler asks to nurse again when the baby is born. While some latch on just fine, others may find the taste unappealing or others forget how to nurse correctly. If you prefer not to tandem breastfeed you might consider offering your child a sip of breast milk in a cup and involving your older child in your breastfeeding relationship in other ways.

Breastfeeding is a tender time for both mothers and babies. Many women find breastfeeding during pregnancy incredibly rewarding, while others prefer to wean their babies after becoming pregnant. Regardless of the decision you make, you should feel supported in your efforts. If you are looking for breastfeeding support while pregnant, check out La Leche League International, an organization that offers support fro breastfeeding mothers and their babies. You can contact them at http://www.lalecheleague.org.

credit to : http://www.womenshealthcaretopics.com/preg_breastfeeding_during.htm


Penyusuan Ketika Mengandung (Artikel dr http://www.ratuhati.com/ )

Sebenarnya tidak salah untuk meneruskan penyusuan badan kepada anak anda. namun, beberapa perkara perlu anda ambil kira...

Anda perlu kalori dan khasiat tambahan jika anda menyusu semasa hamil. Minta nasihat pakar pemakanan atau pakar kesihatan untuk panduan pemakanan.

Kebiasaannya ibu menjadi lebih penat. Dapatkan rehat secukupnya. Anda boleh melelapkan mata dengan berbaring ketika menyusukan anak anda.

Puting anda mungkin lebih sensitif semasa hamil. Pastikan lekapan bayi anda adalah betul. Bernafas dalam-dalam dapat mengurangkan sedikit kesakitan.

Anak anda tidak akan 'mencuri' kolostrum dan lain-lain khasiat daripada adiknya yang masih dalam perut jika dia menyusu, kerana badan anda tahu yang mana yang perlu didahulukan.

Susu badan anda mungkin akan berkurangan semasa usia kandungan 4 bulan dan rasanya juga mungkin berlainan. Semasa ini penghasilan kolostrum mungkin telah bermula. Anak anda mungkin akan berhenti sendiri menyusu badan semasa umur ini.

Jika anak anda yang sedang menyusu berusia kurang daripada setahun perhatikan pertambahan berat badannya. Minta nasihat pakar kanak-kanak tentang perkembangan berat badannya. Anda mungkin perlu menambah susu formula selain daripada makanan pelengkap yang diambilnya.

Jika anda tidak berhajat untuk menyusukan anak anda selepas bayi dalam perut lahir ('tandem nursing'), maka anda perlu membuat perancangan untuk menyapihnya semasa hamil ini. Jika anda ingin menyapihnya selepas kelahiran bayi baru, mungkin dia akan merasa terganggu emosi. Cara yang biasa diamalkan, "jangan tawarkan, tetapi jangan menolak jika dia nak".

Penyusuan susu badan kebiasaannya tidak boleh diteruskan jika:

anda berisiko atau pernah melahirkan bayi pramatang

pernah keguguran

mengalami pendarahan semasa hamil

positif GBS carrier

dan lain-lain kehamilan berisiko tinggi

Panduan mudah lain ialah, jika semasa hamil doktor anda menasihatkan untuk anda tidak melakukan seks, maksudnya semasa ini juga anda tidak boleh menyusu badan.

Dalam Islam pula, tiada halangan untuk ibu hamil menyusukan anaknya:

Info ini saya dapat daripada Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, dalam Menyusui Anak Ketika Mengandung di blognya.

Terdapat hadis di dalam soheh Muslim di mana Rasulullah s.a.w. bersabda; “Aku pada mulanya berhasrat menegah al-Ghilah hinggalah diberitahu kepadaku bahawa orang-orang Rom dan Parsi melakukannya dan tidak ada kesan mudarat pada anak-anak mereka (maka aku tidak jadi menegahnya)” (HR Imam Muslim dari Judamah binti Wahab al-Asadiyyah r.a.).

Menurut ulamak, al-Gilah mempunyai dua maksud; (maksud pertama;) mensetubuhi isteri ketika ia sedang menyusukan anak (dibimbangi ia akan mengandung pula dan memudaratkan anak yang sedang disusui). (Maksud kedua;) seorang wanita menyusui anak ketika ia sedang hamil/mengandung.

Hasrat Nabi s.a.w. menegah perbuatan tersebut ialah kerana dibimbangi perbuatan tersebut akan memudaratkan bayi yang sedang menyusu. Menurut tabib-tabib Arab di zaman Nabi; susu wanita hamil adalah penyakit dan orang-orang Arab tidak menyukainya dan mereka akan menjauhkan anak-anak mereka darinya. Kerana itu, Nabi berhasrat melarangnya. Namun apabila Nabi mendapati orang-orang Rom dan Parsi telah biasa melakukannya dan tidak ada sebarang kesan tidak elok pada anak-anak mereka, maka baginda menarik semula hasrat baginda. Imam an-Nawawi menegaskan; “Di dalam hadis ini terdapat keharusan al-Ghilah kerana Nabi tidak menegahnya dan baginda menjelaskan sebabnya” (Lihat; Syarah Soheh Muslim, juz. 10, kitab an-Nikah, bab Jawaz al-Ghilah…)

Walahu a’lam.

Rujukan :Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, juz. 10.

Tuesday, October 26, 2010

Hadiah Giveaway dr Primochic.Com

Hi, salam semua. Hrm lama juga ummi tidak menge'pos' ke blog ummi ni, baru hari ni berkesempatan, ni asalnya nak bayar hutang ngan Feeza sebab hari tu janji nak buat post pasal kemenangan sempena ummi join Giveaway yang dianjurkan oleh http://www.primochic.com/ minta maaf sangat2 ya Feeza sebab sdh hampir sebulan menangnya, ummi menang chic handbag yg sangat cantik dan elegan pada ummi.

Ni lah handbag tu, cantik kan?...


Melegakan sakit secara semula jadi semasa perlahiran

Dapatkan kehangatan


Ambil beg diperbuat dari kain, isikan dengan sekam gandum dan panaskan untuk beberapa minit dalam ketuhar gelombang mikro dan kemudian lekapkan di belakang anda untuk membantu melegakan kontraksi anda. Beg gandum tersebut akan kekal panas untuk sejam atau lebih. Untuk mendapatkannya, anda mungkin perlu membelinya dari kedai kehamilan secara atas talian.

Pilihan lain ialah menggunakan botol air panas diisi dengan air panas (bukan mendidih), dibalut dengan tuala dan diletakkan di belakang anda.

Jangan lupa bahawa urut juga memberikan kepanasan. Mendapatkan seorang untuk mengusap belakang anda akan memanaskan kulit ada dan juga merangsang badan anda untuk melepaskan bahan semula jadi untuk melegakan sakit.

Apabila kepala bayi anda mahu keluar, cuba letakkan flanel yang lembut dan panas atas perineum (tisu di antara belakang vagina dan bahagian belakang anda) dan ini akan melegakan sensasi regangan. Walaupun ini bukanlah amalan biasa, bertanyalah dengan doktor anda dan sertakan ini dalam rancangan pelahiran anda.


Pernafasan

Jika anda berfokus kepada pernafasan, ini merupakan cara yang terbaik untuk menghadapi setiap kontraksi. Tarik nafas dalam pada permulaan kontraksi dan r-e-l-a-k-s semasa anda menghembus nafas. Kemudian, tarik nafas melalui hidung anda dan hembuskan nafas melalui mulut anda, dengan melembutkan mulut dan pipi anda. Jangan terlalu risau mengenai berapa dalam anda menarik nafas, cuma pastikan anda mempunyai ritma yang baik. Tarik nafas melalui hidung anda dan hembus nafas melalui mulut yang lembut. Dan lakukannya berkali-kali. Tumpukan sepenuhnya kepada pernafasan anda semasa kontraksi meningkat dan semasa ia reda. Apabila kontraksi sudah berakhir, r-e-l-a-k-s.


Berehat

Pada awal pelahiran, perkara terbaik yang anda boleh lakukan ialah menyediakan diri anda untuk menanggung kesakitan dengan menyimpan tenaga anda secara berehat. Pastikan diri anda seselesa dengan berada di atas katil atau kerusi. Letakkan bantal di sekeliling anda. Mainkan muzik kegemaran anda atau tonton TV dan BEREHAT! Ambillah minuman panas jika anda di rumah (kebanyakan hospital tidak membenarkan wanita makan atau minum semasa pelahiran). Kelak nanti, anda akan mendapati bahawa adalah mudah untuk menghadapi kontraksi yang sakit jika anda tidak keletihan sebab telah bekejar ke sini ke sana masa pelahiran bermula.


Menukar posisi

Cuba elakkan dari berehat atas katil apabila kontraksi anda semakin kerap dan sakit kecuali anda merasa terlalu letih. Pelahiran anda akan bergerak dengan lebih perlahan jika anda berbaring dan apabila perlahiran semakin panjang, semakin letihlah anda nanti. Banyakkan berdiri - tetapi pilihlah satu posisi yang berasa selesa. Berdiri dan bersandarlah pada katil atau suami anda. Atau berlutut dan bersandar atas kusyen kerusi. Berlutut dengan satu kaki diangkat akan menyediakan lebih ruang dalam pelvis anda dan memudahkan bayi anda dilahirkan. Duduklah dalam keadaan merangkak untuk melegakan sakit belakang. Duduk sebentar di kerusi, kemudian bangun dan berjalan untuk seketika. Goyangkan punggung anda sebanyak mungkin – ini akan menggalakkan bayi untuk bergerak!


Urut
Beritahu suami atau rakan pelahiran anda bahagian mana yang anda mahu diurutkan. Anda mungkin mahu diurut di bahagian bawah belakang anda semasa kontraksi. Atau mungkin anda mahu bahu anda diurut di antara kontraksi untuk membantu anda relaks. Beritahu orang yang menemani untuk mengurut dengan perlahan. Jika dia mula mengusap dengan laju, anda akan berasa panik, dan bukannya lebih relaks! Dia perlu menggunakan tekanan yang kukuh untuk merangsang badan untuk melepaskan endorfin, hormon 'rasa lega' yang membuatkan urutan menjadi pengalaman yang positif.


Perasaan disayangi
Kajian menunjukkan bahawa apabila wanita mempunyai orang yang istimewa bersamanya semasa pelahiran, yang menenangkannya dan sentiasa di sisinya, wanita itu akan melahirkan dengan lebih cepat dan mudah, dan ini tidak akan berlaku jika dia tidak mendapat sokongan kasih sayang. Jadi pilihlah rakan pelahiran dengan berhati-hati. Pilihlah seorang yang tidak akan panik; yang percaya akan kebolehan anda; dan orang yang yakin apabila bercakap dengan ahli profesional kesihatan bagi pihak anda. Orang ini mungkin suami anda atau orang yang lain – kakak atau ibu atau rakan baik anda. Atau anda mungkin memilih dua orang rakan pelahiran. Ini bergantung kepada anda.

Walau bagaimanapun, berwaspadalah, sebab sesetengah hospital enggan menerima dua orang rakan pelahiran dalam bilik bersalin pada masa yang sama oleh sebab kekurangan ruang. Walau bagaimanapun, mungkin pihak hospital akan membenarkan seorang rakan pelahiran bersama anda pada satu-satu masa. Ini perlu dibincangkan dengan doktor anda dan keputusan anda perlu dicatitkan sebagai nota doktor dari awal lagi sebelum tarikh bersalin anda.



Skil tahap profesional

Pakar obstretik tidak akan berada di bilik bersalin bersama anda sepanjang pelahiran anda. Dia akan datang dari semasa ke semasa untuk memeriksa anda, membantu anda membuat keputusan mengenai bagaimana boleh melegakan sakit dan sudah tentu akan hadir untuk kelahiran bayi anda. Pada masa-masa lain, anda akan dibantu oleh bidan; dialah yang akan memaklumkan kepada anda tentang perjalanan proses pelahiran anda sepanjang masa. Jika anda mahu melegakan sakit secara semula jadi bagi kontraksi, dia akan membantu anda dan jika anda memilih epidural, dia juga akan menyokong anda. Jika anda tidak berjaya menjalin hubungan yang baik dengan bidan yang diberi, mintalah untuk ditukarkan dengan bidan lain. Dia tidak akan tersinggung. Mungkin juga dia juga berasa yang anda sukar untuk dibantu! Anda berdua akan lebih gembira jika anda mendapatkan orang yang lain.





Maklumat lanjut mengenai cara semula jadi untuk melegakan sakit

Berikut disenaraikan maklumat lanjut tentang bagaimana anda boleh menangani kesakitan dan menguruskan proses pelahiran anda dengan baik:


• Dapatkan maklumat lanjut: lebih banyak yang anda tahu, lebih relakslah anda.

• Bernafas secara beritma dan relaks semasa anda menghembus nafas.

• Dakap suami anda atau teman pelahiran anda.

• Minum sedikit air sambil menunggu antara kontraksi.

• Makan makanan yang kaya dengan karbohidrat apabila anda terasa lapar.

• Kipas diri anda dengan kipas elektrik.

• Mengerang dan mengadoilah: inilah satu-satunya masa anda harus menhapuskan rasa malu anda sebab mengeluarkan bunyi menunjukkan kesakitan adalah cara terbaik untuk melegakan kesakitan!

• Pegang tangan suami anda.

• Bayangkan bayi anda bergerak turun ke pelvis anda dengan setiap kontraksi.

• Berguraulah dengan suami anda; adakan perspektif positif!

• Ciuman (daripada suami, ibu, kakak dan rakan anda).

• Dengar musik untuk membantu anda relaks.

• Bergerak untuk membuatkan anda seselesa mungkin.

• Baring di atas longgokan bantal yang besar atau kusyen besar (anda boleh meminta pihak hospital menyediakan bantal atau anda boleh bawa bantal anda sendiri).

• Bukalah pelvis anda seluas mungkin untuk membantu anda melahirkan bayi anda, contohnya, berlutut di atas satu kaki dengan yang sebelah lagi keluar di sisi.

• Berfikir secara positif: 'Setiap kontraksi membawa saya hampir kepada kelahiran bayi saya'.

• Menyoallah tentang apa yang anda kurang faham; menjadi takut akan membuatkan kesakitan menjadi lebih teruk.

• Goyangkan pelvis anda dalam bulatan, ke belakang dan ke hadapan dengan setiap kontraksi.

• Hembus nafas secara perlahan dengan setiap nafas.

• Percayalah dengan badan anda; sesungguhnya anda pandai melahirkan bayi!

• Fahami rawatan yang ditawarkan; jika anda faham, anda boleh bekerjasama dan memudahkan keadaan.

• Kerap pergi ke tandas; pundi kencing yang penuh akan melambatkan pelahiran anda.

• Berjalan-jalanlah untuk melegakan lenguh dan sakit dan merangsang kontraksi.

• Cuba tidur dalam masa antara kontraksi.

Saturday, October 23, 2010

Maher Zain's Song- (free mp3 download)

Minat dengan lagu dendangan Maher Zain? Jom download sini (SILA KLIK GAMBAR)







1. Thank You Allah:


2. InsyaAllah:
Maher Zain-03 • Inshallah.mp3

3.Always Be There:
Maher Zain-01 • Always Be There.mp3

4. Ya Nabi Salam Alayka:
Maher Zain-02 • Ya Nabi Salam Alayka.mp3

5. Palestine Will Be Free:
Maher Zain-04 • Palestine Will Be Free.mp3

6. Allah Allah Kiya Karo (Feat. Irfan Makki):
Maher Zain-06 • Allah Allah Kiya Karo (Feat. Irfan Makki).mp3

7. The Chosen One :
Maher Zain-07 • The Chosen One.mp3

8. Baraka Allah Lakuma:
Maher Zain-08 • Baraka Allah Lakuma.mp3

9. For The Rest Of My Life:
Maher Zain-09 • For The Rest Of My Life.mp3

10. Hold My Hand:
Maher Zain-10 • Hold My Hand.mp3

11. Subhana Allah (Feat. Mesut Kurtis):
Maher Zain-12 • Subhana Allah (Feat. Mesut Kurtis).mp3

12. Awaken
Maher Zain-11 • Awaken.mp3







13. Open Your Eyes
Maher Zain-13 • Open Your Eyes.mp3

14. Ya Nabi (Arabic Version)
Maher Zain-14 • Ya Nabi (Arabic Version).mp3

15. Thank You Allah (Acoustic Version)
Maher Zain-15 • Thank You Allah (Acoustic Version).mp3

Friday, October 22, 2010

Maher Zain: The Way To Allah (Part 2)

Maher Zain talking about his journey to the right path..(Give credit to Dr. Amr Khaled's website)





   


Maher Zain: The Way To Allah

Maher Zain The Way To Allah (Part 1); Give credit to Dr. Amr Khaled's website

Maher Zain talk about himself 'The Way To Allah'






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...